zaterdag 14 april 2007

WindowsVista ReadyBoost

De meeste mensen zijn tegenwoordig in het bezit van een USB stick, de een nog groter dan de ander. Met de gedachte van de systeemeisen van Windows Vista in het achterhoofd hebben we een geweldige nieuwe feature in Windows Vista gestopt: Windows ReadyBoost.

Windows ReadyBoost geeft Windows Vista de mogelijkheid om de opslagcapaciteiten van een USB stick te gebruiken als extra geheugen voor de machine. Ik zal het laten zien aan de hand van wat screenshots;

Op het moment dat je een USB stick in de machine doet (in mijn geval een van 512MB) dan krijg je een dialoog die je zult herkennen van Windows XP. Een overzicht van zgn. AutoPlay acties, als je goed kijkt en je USB stick ondersteund dit, dan zie je onderaan ook de optie “Speed up my system” (1e plaatje) - da’s nou Windows ReadyBoost.

http://vistablog.members.winisp.net/pictures/060706_1224_Windows%20Rea1.png

Als je deze optie selecteert kun je vervolgens aangeven hoe je dit wilt gaan instellen, je kunt nl. de Windows ReadyBoost functionaliteit ook combineren met de normale opslag mogelijkheden van je USB stick. Dus stel je hebt een USB stick van 512MB in mijn geval, dan kan ik 256MB extra geheugen toekennen aan ReadyBoost en de andere 256MB gebruiken voor opslag. (figuur 2)

http://vistablog.members.winisp.net/pictures/060706_1224_Windows%20Rea2.png

Zoals je ziet staat op dit moment de slider helemaal links, 256MB is het minimum wat ik kan instellen. Het is op dit moment ook het minimum wat Windows ReadyBoost accepteert. Waarschijnlijk zal vanaf RC1 deze slider nog lager kunnen.

Om even wat verder op de eisen in te gaan van Windows ReadyBoost voor USB sticks, het moet USB 2.0 zijn, het device moet een snelheid van 2,5MB/s voor 4KB random reads en 1.75MB/s voor 512KB random writes over het hele device aankunnen. Naast USB 2.0 zullen straks ook CF en SD kaarten worden ondersteund, maar die had ik helaas niet bij de hand op dit moment.

Al met al een van de mooiste nieuwe onderdelen van Windows Vista als je ‘t mij vraagt…

 

Geen opmerkingen: